Co se tu děje, pane purkrabí? Hledáme ženskou, výsosti!
Jak to dopadne, když je porušen rozkaz císaře Karla IV. nepouštět za zdi Karlštejna žádnou ženu? Měli jsme možnost to zjistit v místní sokolovně o víkendu 21. a 22. května. Kníničtí ochotníci nám nastudováním hry Noc na Karlštejně připomněli sedmisté výročí narození Karla IV. A titul to byl opravdu lákavý - věděli jste, že hru napsal Jaroslav Vrchlický již před 132 lety?
Jako divák jsem se zúčastnila dvou ze tří víkendových představení - nikoli proto, abych mohla porovnávat letošní novinku ochotníků - alternace v hlavních rolích, ale prostě proto, že mě lákalo vidět Noc na Karlštejně víckrát. Část pěveckých a muzikantských zkoušek probíhala u nás v obýváku, dovolte mi tedy pohled částečně z vnějšku - divácký, a částečně zevnitř - ze zákulisí.
Titulní roli Karla IV. ztvárnil Jiří Hanák, duše knínického divadla a zároveň režisér hry. Na hrad Karlštejn za ním nepozorovaně proniká císařovna Eliška Pomořanská (Pavlína Kurková a Hana Bravencová, právem odměněné bouřlivým potleskem za píseň Lásko má, já stůňu). Zrealizovat plán jí pomáhá arcibiskup Arnošt z Pardubic v podání Ivo Císaře (opravdu pěkně dvojsmyslně vyzněla jeho poznámka před přestávkou, že "císaře ještě nevidí"). Druhou zamilovanou dvojici, dívku Alenu a královského šenka Peška, ztvárnili Jitka Hledíková a Ondřej Lidmila, alternovali Lucie Juračková a Jan Lidmila. Obě dvojice byly obdivuhodně sehrané a jejich výkony svěží a energické. Po obou ženách na hradě pátrá na vlastní pěst dvojice vévody Štěpána a cyperského krále Petra. Roli prvního si s šarmem Miloše Kopeckého "střihl" Stanislav Krčma a Petr Vašek. Dívčí srdce se zase pokoušeli věrně, leč bezúspěšně (ovšem pouze co se divadelní hry týče) zlomit Jiří Helan a Martin Kšica. Každý jinak, ale oba výborně se popasovali s hitem Waldemara Matušky Do věží. V roli purkrabího jsme viděli dva dosud skrývané herecké talenty - Jana Helána a Zdeňka Špačka. Každý z nich ztvárnil purkrabího skutečně odlišně, ale obě pojetí mě nadchla! Paní Ofku zahrála Monika Srncová - od filmové herečky odlišná snad jen tělesnou hmotností. Monika si vzala na starost také tvorbu kostýmů - letos ne vypůjčených, ale vlastnoručně vyrobených! Dvojrole dvorních dam a pážat (lovících nejen tchoře) se statečně chopily Monika Pleskačová a Anna Kosíková.
Pro diváka neviditelnými, ale pro ansámbl nepostradatelnými pomocníky byli Lenka Špačková, coby nápověda a Petr Hanák s Martinem Polákem, jako osvětlovači a zvukaři. Nádherné kulisy hradu vytvořil Jiří Hanák a Ivo Císař, zbraně vyráběli bratři Helánovi - jako za mlada.
Věděli jste, že
… ochotníci secvičili muzikál za pouhé 3,5 měsíce?
… císařovna skutečně 3x zlomila meč z pravé oceli?
… páže X omylem seklo v závěrečné scéně sobotního představení páže Y a udělalo mu šrám na nose?
Muzikál dělá muzikálem hudba. Když se za oponou ozvaly první tóny předehry na trubky, mnozí diváci si pomysleli, že to tentokrát ochotníci pouštějí z kazeťáku. O to větší překvapení pak bylo vidět a hlavně slyšet naživo dva žesťové nástroje dodávající historické hře tu pravou atmosféru. Na trombón hrála profesionálně neomylná Terezie Pekaříková, na trubku konzervatorista Jiří Přikryl. Doplňovala je Jana Helanová (pikola, klarinet) a Vilma Krčmová (rytmické nástroje). Ostudu svému slavnějšímu jmenovci neudělal Karel Dvořák, který secvičil hudební doprovod s celou kapelou a provázel divadlo hrou na klavír.
Co bylo pro mě největším překvapením? Stylová a opravdu středověká Krčma v podhradí, za níž stál měsíc práce rodiny Kahleových a Matyášových. V krčmě jste sice nedostali brambůrky a lízátka (kde by se také vzala ve 14. století, že?), zato jste mohli ochutnat výborné uzené, domácí zákusky a v Knínicích vařené pivo. Na realizaci Krčmy se sponzorsky podílelo i pohostinství U Vichřice.
Čistý výtěžek z představení bude použit na účel sbírky Opravme sokolovnu, srdce knínického dění. O jeho výši Vás budeme informovat v příštím čísle Zpravodaje.
První den předprodeje vyprodané lístky na celý víkend, salvy smíchu střídané nadšeným potleskem a dvakrát závěrečné ovace ve stoje - co může být lepší reklamou na další dvě červnová představení? Nenechte si je ujít!
Marie Dvořáková
HERCI | KAPELA | ||
Karel IV. | Jiří Hanák | klávesy | Karel Dvořák |
Eliška | Hana Bravencová | buben | Vilma Krčmová |
Pavlína Kurková | tuba | Terezie Pekaříková | |
Pešek | Jan Lidmila | trubka | Jiří Přikryl |
Ondřej Lidmila | flétna | Jana Helanová | |
Alena | Lucie Juračková | ||
Jitka Hledíková | |||
Petr | Martin Kšica | ||
Jiří Helan | TECHNICKÉ | ZÁZEMÍ | |
Štěpán | Petr Vašek | nápověda | Lenka Špačková |
Stanislav Krčma | světla,zvuk | Petr Hanák | |
Purkrabí | Zdeněk Špaček | Martin Polák | |
Jan Helán | scénář | Jana Halouzková | |
Arnošt | Ivo Císař | úprava scénáře | Jiří Hanák |
Ofka | Monika Srncová | Zdeněk Špaček | |
páže | Monika Pleskačová | zbrojíř | Jiří Helan |
1. dáma | Anna Kosíková | Jan Helán | |
2. dáma | Lucie Juračková | scénografie | Jiří Hanák |
Jitka Hledíková | kulisy | Jiří Hanák | |
velitel | Zdeněk Špaček | Ivo Císař | |
Jan Helán | kostýmy | Monika Srncová |